![]() |
Fehérvári út, klikk a képre |
De Borzár ennek pont az ellenkezőjét állítja: szerinte a
zebrán átkelő fiatal nő személye épp azért érdekes, mert semmit sem tudunk,
azaz bármit elképzelhetünk róla. Borzár azt mondja, rém unalmassá válna a fotó,
ha kiderülne, hogy központi alakja csak parizert vásárolt a sarki boltban, majd
rögtön ezután elvált, visszaköltözött vidékre és ott újra felfedezte gyerekkori
szerelme rejtett értékeit, akivel végül egybekeltek és most boldogan nevelik
távolról sem közös gyermekeiket. Ez ugye bárkivel megtörténhet, tehát nem
érdekes. Vagyis fogadjunk szót Borzárnak és ne akarjuk mindenáron meghatározni
az elkapott pillanat vétlen főszereplőjének sorsát. Mert a fotó varázsereje épp
az elvarratlan szálakban rejlik, pont abban, amit nem tudunk.
Az írónak is van erről egy nézőpontja, amivel nem mond
ellent Borzár véleményének, csak másra figyel. Szerinte a zebrán átkelő
fiatal nő alakja itt allegorikus jelentőséget kap: egy személyben testesíti meg
a várost, az ezernyi övéhez hasonló, de egymásról mit sem sejtő életet, melyek a
kép minden egyes pontján jelen vannak: a bal oldali épület ablakai mögött, a
ház alatti építkezésen, a Fehérvári úti vásárcsarnok pultjainál, a szemközti
villamosmegállóban, vagy az elrohanó autók szélvédői mögött… és a millónyi
többi életet is, amik végül mind – az Osztyapenkótól a Megyeri csárdáig – egyetlen
történetté olvadnak össze. A városévá, aminek kövét a zebrán gyanútlanul átkelő
fiatal nő is éppen ott kotpatja a fotón.
VM / 2014.06.29. / Vác
No comments:
Post a Comment