![]() |
213 |
A férfi nem szólt, csak ő is megállt a kép előtt, mintha
neki is újdonság lenne. Végül Piroska törte meg a csendet azzal, hogy
megkérdezte: „Miről szól ?”
„Görbe, kanyargó vonalak,” mondta a festő, „mind más színű,
többé-kevésbé azonos hosszúságúak és egymáshoz közelítenek. De kanyargós voltuk
miatt találkozásaik mégis kiszámíthatatlanok, sokszor csak egymás mellett
futnak, de előfordul az is, hogy ugyanazok kétszer is metszik egymást…. a
legfontosabb, hogy egyik sem egyenes…. egy egyenes vonal talán nem is lenne
érdekes….”
„Ez sok élet” suttogta maga elé Piroska, „minden egyes vonal
egy ember élete.”
Farkas tekintete már távolról sem volt zord, de mosoly csak
Piroska következő mondatára jelent meg az arcán:
„213: ingatag, mégis fejlődő tendencia… egyszer fent,
egyszer lent”
„Egyszer fent, kétszer lent” korrigált a művész és ezen
mindketten nevettek.
„Maga ír is ?” kérdezte Piroska, „vagy csak fest ?”
„Hol az egyiket, hol a másikat hazudom magamról – általában elhiszik
– de leginkább csak gondolkodni szeretek”
Piroska a kép felé fordult és hogy rendezze gondolatait,
arra kényszerítette magát, hogy végigkísérje az egyik vonalat a kép bal aljától
a jobb tetejéig. Mire a végére ért, eszébe jutott Kemenes utcai idős rokona,
aki már biztosan várt rá, ezért elindult az ajtó felé.
„Bocsánat, vár a nagymamám.” mondta a festőnek és kilépett
az utcára.
Farkas bólintott, a kirakatüvegen keresztül egy villanásra még
elkapta a távozó Piroska léptét, majd cigarettát vett magához és ő is az utcára
ment. Gondolatébresztő cigaretta – Farkas így nevezte – lassan fújta felfelé a
füstjét, közben pedig a házak ablakait figyelte. „Vajon melyik mögött lakhat a
nagymama ?”
VM / 2014.08.12. / Bp, XI.
*kitalált Piroska és kitalált Farkas
No comments:
Post a Comment