VM / 2015.06.13. / Vác
Nem akarom próbára tenni a türelmeteket azzal, hogy ki vagy mi vagyok és hogy valaki azt mondta, hogy ezt csináljam, mert jó – mert egyébként senki sem mondta, csak csinálom – szóval egyszerűen olvassátok el és ha tetszett, klikkeljetek vissza ide holnapután, mert akkor majd teszek fel egy újat, később meg egy harmadikat, és így tovább... Ennyi. Remélem tetszeni fog nektek. Üdv. VM / 2014.04.16. / Vác
Friday, June 12, 2015
impressionisme - (Suzanne VII.)
Általában – ismerősök, munkatársak, barátok körében – úgy
tapasztaltam, hogy valahol negyven fölött jön el az az idő, amikor az ember
már megmozdulni sem igen akar. Szeretne végre beülni egy kellemes, barátságos
kis irodába, onnan ki nem moccanni – legfeljebb egy-egy kávéra – és minden
felelősséget meg feladatot egyszerűen továbbpasszolni valaki másnak. Egyáltalán
nem akarom itt azt állítani, hogy én ebben különb lennék kortársaimnál, sőt,
épp azért merült fel bennem a varsói repülőtéren ez a gondolat, mert nem szeretek magamnak
hazudni. ….szerintem sokan megteszik …bár lehet, hogy ők sem szeretnek….
Egyébként másnak sem szeretek hazudni, talán pont emiatt találtam magam akkor, 2013
december hetedikén a Chopin-airport Sami Swoi nevű étterme előtt. Fent, az első
mondatban rossz szót használtam: a „nem akar” (megmozdulni) helyett azt kellett
volna írnom, hogy „nem szeretne” és hozzá kellett volna tennem, hogy „viszont
kénytelen”. De most – akkor – éppen befejeződött valami, fogalmazzunk úgy, hogy
egy rövid, de tartalmas fejezet és a hirtelen rámszakadt szabadság
legkellemesebb pillanatait ízlelgettem. „Éphémère” – ez a szó annyit tesz,
hogy „tiszavirág életű” és a XIX. század második felében az impresszionizmus
jelszavává vált. Azt jelentette, hogy az akkor még nevet sem kapott új festészeti irányzat
művészei környezetük egy tűnékeny, gyorsan elmúló és soha vissza nem térő,
egyébként általában hétköznapi pillanatát festették meg. Emiatt váltak az
irányzat legláthatóbb jellemzőjévé azok a gyors ecsetvonások, amikből a képet
közelről szemlélő talán ki sem találja, hogy mit ábrázolhat a mű, csak ha
távolabb áll. Ott állva – a Sami Swoi étterem előtt – úgy éreztem, hogy az a
pillanat is megérne egy ilyen festményt, mert az az elmeállapot csak nagyon
ritkán keríti hatalmába az embert és olyankor is nagyon rövid ideig tart, mert pár
nap múlva pillanatok alatt szertefoszlik az első munkában töltött nap reggelén: néhány hónappal korábban elutaztál otthonról, úgy érezted, hogy
kockáztatsz, végül nem vesztettél semmin, mindenesetre minden nap újra és újra
megtetted, amiről úgy érezted, hogy meg kell tenned, így nem tehetsz magadnak
szemrehányást, mert soha, egyetlen pillanatra sem fordultál el önmagad elvárásai elől; most két pont
között lebegsz, senki sem tudja, hogy pontosan hol; csak te tudod egyedül: egy
étterem előtt ácsorogsz és perceken belül csülköt fogsz enni, pékné módra –
lehet, hogy ezt odakint máshogy hívják, de a csülök, meg a hagymakarikák túl
árulkodók ahhoz, hogy mást tételezz fel róluk.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment