VM / 2016.04.29. / Bp.
Nem akarom próbára tenni a türelmeteket azzal, hogy ki vagy mi vagyok és hogy valaki azt mondta, hogy ezt csináljam, mert jó – mert egyébként senki sem mondta, csak csinálom – szóval egyszerűen olvassátok el és ha tetszett, klikkeljetek vissza ide holnapután, mert akkor majd teszek fel egy újat, később meg egy harmadikat, és így tovább... Ennyi. Remélem tetszeni fog nektek. Üdv. VM / 2014.04.16. / Vác
Saturday, April 30, 2016
a vászonra festett idő
A balra látható kép a Szabolcs utcát ábrázolja, annak is a
Lehel térhez közelebbi végét. Amikor Va Mi, az ismert keleti bölcs pénteken
ezen a helyen járt, hirtelen – a macskaköves utca kellős közepén állva iszogató
lakosok és egy öreg, szinte ottfelejtett autó letekert ablakából bömbölő zene
ellenére – valami látszólag egyáltalán nem odaillő dolog jutott az eszébe: a
romantika. Azaz a romantika, mint tájkép-festészeti irányzat: „letűnt korok zöld, buja természetbe
ágyazódó romjai” – hozzáértők ilyen szavakkal szokták jellemezni a stílust.
Az irányzatot igazán elismert festők tették naggyá a XIX. században: Turner,
Goya, Delacroix és mások. Tudható, hogy Budapesten (sőt, Magyarországon) az
ilyen képi élmény kifejezetten gyakori, így a romantikus festők bizony nagyszerű
helyszínekre lelhetnének kis országunkban, ha valamilyen rafinált időtrükk
segítségével idecsöppenhetnének. Ezen tűnődött Va Mi, miközben átsétált a félig-meddig
már parkká változott foghíjtelek-parkolón; a helyiek lármája egyre távolabb
került tőle, míg végül nem maradt vele más, mint a telek közepén álló fák
madarainak csivitelése. Az ilyen romos, eldugott környékekben mindig talált
valami megkapót Va Mi. Szerette meglapogatni a házak falait, vagy a fák oldalát,
nézni a macskakő tompa fényét, hallgatni a házmester csoszogását a
lépcsőházban. Olyan érzése támadt, mintha az a csoszogás már vagy száz éve
visszhangozna ugyanúgy a falakról – ebben az esetben az egymást váltó
házmestereknek tovább kellett adniuk a papucsukat, hogy a visszhang még
évszázadokig is ugyanolyan tónusú maradhasson. Így töprengett a keleti bölcs és
megállt az egyik fa alatt, hogy onnan csendben figyelhesse kicsit a szomszéd
telken álló ház gangját. A második emelet egyik lakásának nyitott ajtaja
mögött parányit mozdult a függöny. Előbb csak egy pár szemüveglencse lesett
kifelé néhány pillanatig a fal mellől, aztán a függönyt elhúzta egy a szemüveghez
tartozó ráncos és barna kéz és idős asszony lépett előre, hogy a gang
korlátjára könyököljön. Óvatos könyöklés volt ez, olyan, mintha az öreg hölgy
tudná: nem mindegy már ennek a korlátnak, hogy pontosan hol könyökölnek rá és
az sem, hogy mekkora súllyal – az ő megfogyatkozott súlyát még elbírja a
korlát, a léptét még elviselik a dúcok, amik az egész házban támogatták a
függőfolyosókat, de már ő sem merne szaladni, vagy ugrálni rajtuk – még akkor
sem, ha erre még képes lenne. Nekik így volt jó… vagy, ha nem is jó, ők
elfogadták ilyennek a sorsukat: ház és öreg lakója lassan porrá, eggyé válnak
az időben: egyszer majd leomlik a nagy, roskatag épület egyik oldala – olyan lassú
és méltóságteljes zuhanás lesz ez, ami a sarkköri gleccserek pereméről
leszakadó harminc méter magas jégormokéhoz hasonlít majd, amikor azok hosszú
ellenszegülés után végkép engednek a tenger nyaldosásának és a mögülük feltartóztathatatlanul
érkező jég erejének. Talán a fal magával rántja majd idős lakóját, vagy
ha nem, akkor épp afeletti elkeseredésében roskad majd össze, hogy már soha
többé nem hordhatja hátán a puha és óvatos lépteket. Vajon megfestené ezt
Turner, vagy bárki más, ha itt járhatna ? – kérdezte önmagát Va Mi és még
percekig figyelte a függöny lengését; az asszony akkor már rég visszacsoszogott
omladozó otthonába.
VM / 2016.04.29. / Bp.
VM / 2016.04.29. / Bp.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment